Ők olajozzák a HungaroControl gépezetének fogaskerekeit

HungaroControl2022. 02. 09.

A légi navigáció említésekor a legtöbb embernek a légiforgalmi irányítók jutnak az eszükbe, hiszen ők vannak közvetlen kapcsolatban a repülőgépek személyzetével, úgyszólván ők ennek az iparágnak a kirakatarcai. Ugyanakkor az irányítók munkáját számos kiválóan képzett szakember segíti, akik garantálják a biztonságosan működő technikai hátteret ahhoz, hogy az irányítók problémamentesen kezeljék a hazánk légterében közlekedő járatokat. Rájuk sok esetben kevés figyelem hárul, de legfrissebb blogbejegyzésünkben a HungaroControl műszaki szakembereié a rivaldafény. Lovassy Ritát, a társaság ATSEP szakreferensét hívtuk segítségül, hogy elkalauzoljon bennünket ebbe a rejtett, izgalmas világba.

Ezen a felületen is sokszor írtunk már arról, hogy a légi navigációt mennyire meghatározza a technológia, illetve annak fejlődése. Nem túlzunk, ha azt mondjuk, hogy a korszerű digitális műszaki megoldások nélkül nincs modern légiforgalmi irányítás. Komplex és bonyolult rendszerek szolgáltatják az irányításhoz szükséges információkat, illetve teszik lehetővé a kommunikációt a gépek fedélzetével. Erre a technikai háttértámogatásra teljes mértékben rá vannak utalva az irányítók, hiszen elég csupán belegondolni abba, hogy mennyire gátolná a hatékony és biztonságos munkavégzést egy rosszul működő légtérfelderítő-, azaz radarrendszer. A hibátlanul és folyamatosan (24/7) működő műszaki rendszerek és berendezések felelőségteljes üzemeltetése, korszerűsítése az ATSEP munkatársak feladata.

Mit is jelent az ATSEP? Ez egy angol mozaikszó, ami az Air Traffic Safety Electronics Personnel kezdőbetűiből áll össze. ATSEP-ként hivatkozunk arra a légiforgalmi mérnök-műszaki személyzetre, akik önállóan és kizárólagosan jogosultak operatív üzemben álló, légiforgalmi irányítást közvetlenül támogató kritikus rendszerek üzemeltetésére. E fogalom tehát azokat a szakembereket jelöli, akik üzembe helyeznek, működtetnek, karbantartanak és szükség esetén hibát hárítanak el légiforgalmi rendszerelemeken, mivel „éles” üzembeállástól azokon csak az ATSEP végezhet bármilyen beavatkozást. Továbbá ők fejlesztik is azokat a rendszereket és berendezéseket, amelyek kiszolgálják a légiforgalmi irányítókat, biztosítva számukra a zavartalan és megbízható munkavégzéshez szükséges feltételeket.

Ők olajozzák a HungaroControl gépezetének fogaskerekeit, hogy az megfelelően működjön

– fogalmazott szemléletesen a társaság ATSEP szakreferense.

A HungaroControl jelenleg csaknem száztíz ATSEP munkatársat alkalmaz, akik számos, egymással is összefüggő komplex rendszert és berendezést üzemeltetnek. A Technológiai Igazgatóság keretén belül, különböző csoportokban tevékenykednek, attól függően, hogy milyen munkakört látnak el. Egy ATSEP feladatkör betöltéséhez a műszaki előképzettség elengedhetetlen, hiszen a munkakörök megkövetelik a mérnöki szemléletet. Az informatikai véna sem elhanyagolható, hiszen majdnem mindegyik üzemeltetett rendszer tartalmaz IT eszközöket vagy kapcsolódik egy hálózathoz.

Ám a felsorolt kvalitások közel sem elegendőek, hiszen ahhoz, hogy például ANS technikai rendszerfelügyelőként (TSV: Technical Supervisor) vagy hálózati szakértőként dolgozhasson valaki, teljeskörű felkészültségre és elkötelezettségre van szüksége. Ebből kifolyólag, az új belépőknek egy több, összefüggő szakaszból álló betanulási időszakkal kezdődik a pályafutásuk, amely során egy magabiztos és átfogó alaptudásra tesznek szert, ami lehetővé teszi az önálló munkavégzést. Az oktatást a HungaroControl belső erőforrásból, azaz külső szakemberek bevonása nélkül végzi, hiszen számtalan kiváló szakember van a társaság állományában. Tapasztalt, különböző területen tevékenykedő szakértő munkatársak adják át tudásukat a pályázóknak.

Az első fázisban egy iparági ismereteket adó elméleti képzésen vesznek részt az aspiránsok, amely során alaptudást szereznek olyan témakörökben, mint például a repülésbiztonság, a minőségirányítás, illetve a légiközlekedéssel kapcsolatos jogi szabályozás. A tananyag kötött, mert EU-s rendeletek és irányelvek írják elő azt, hogy az alapképzésen tartalmi szempontból mit kell oktatni, illetve milyen tudásszint az elvárt. A számonkérés elektronikus formában történik. Az iparági alapismeretek megszerzése után a minősítő képzés következik, ami gyakorlatilag szakosodást jelent, mert a jelentkezők célirányosan mélyítik el az ismereteiket egyes témakörökben, úgymint a kommunikáció, a navigáció, a légtérellenőrzés, vagy az adatfeldolgozás. Így például, ha valaki radarüzemeltetőnek készül, akkor alaposabb képzést kap többek között adat- és hangkommunikációból, valamint légtérellenőrzésből, mert erre a szaktudásra lesz szüksége a későbbi munkája során. A végső szakasz már a gyakorlatorientált jogosító képzés, amely során a jelentkezőt kiképezik a munkaköréhez tartozó rendszerek és berendezések önálló üzemeltetésére. A gyakornok kompetenciáinak felmérése a jogosító képzés végén, záróvizsga keretében történik.

Az ATSEP szakmai tudásának elmélyítését és naprakészen tartását, illetve az egyén folyamatos fejlődését a HungaroControl rendszeres képzésekkel biztosítja – legyen ez felfrissítő képzés, rendkívüli helyzetekre való felkészítő, vagy akár angol nyelvi oktatás.

Toborzás! A HungaroControl folyamatosan keres új ATSEP szakembereket, ugyanis az elkövetkező néhány évben sok kolléga nyugdíjba vonul, így számos területen üresedés várható. Jelenleg az alábbi munkakörök betöltésére van lehetőség: rendszerüzemeltető mérnök, rendszergazda, junior radarüzemeltető és junior útvonal navigációs állomás üzemeltető. A részletekről a társaság karrieroldalán lehet tájékozódni, ugyanitt az érdeklődők jelentkezhetnek is a megüresedett munkahelyekre. Időnként a Profession.hu álláskereső portálon, illetve a LinkedIn közösségi médiafelületen is hirdetjük az elérhető állásokat, így ott is adott a jelentkezés lehetősége.

Cimkék:

Kategóriák: