Százból egy – avagy kiből lehet légiforgalmi irányító

HungaroControl2020. 04. 15.

A jó tanulmányi eredmény rengeteg szakma kitanulásának előfeltétele, a légiforgalmi irányításban azonban ennél sokkal többre van szükség. Az irányítóknak olyan készségekkel kell rendelkezniük, amelyek meglétét mindennapi körülmények között szinte lehetetlen biztosan megállapítani. A szakma iránt érdeklődők nagy százaléka tehát nincs tisztában saját adottságaival, így félve, vagy inkább egyáltalán nem is jelentkeznek álmaik lehetőségére, pedig van remény.

Szinte bárki jelentkezhet légiforgalmi irányítónak, a felvételi azonban erre a képzésre cseppet sem mondható szokványosnak. A szakma olyan készségeket, képességeket követel, mint a magas fokú, hosszú időn át tartó koncentráció, a jó stressztűrés, a gyors döntéshozatal, az asszertív és egyértelmű kommunikáció, illetve a csapatközpontú munkavégzés. Ezen feltételeknek nehéz egyszerre eleget tenni, a munka során azonban párhuzamosan van rájuk szüksége egy irányítónak.

Nagyon sok olyan jelentkező akad, aki nem tartja magát különlegesnek, nem is repült még soha életében, csupán egy internetes hirdetés motiválta a jelentkezésre. Az egyik ilyen jelentkező Péter Rafael, aki immár 2 éve dolgozik a HungaroControlnál tornyos légiforgalmi irányítóként.

„Szerintem bárkiből lehet irányító; aki valamilyen szinten érdeklődik a repülés iránt, mindenképp próbálja meg! Sok kollégám van, akinek szinte a vérében van a szakma, az iparág iránti szerelem, de sokan közülünk inkább csak próba-szerencse alapon vágtak bele a képzésbe” – mondta el Péter Rafael.

A felvételi eljárás nehéz, de a megfelelő készségekkel egyáltalán nem lehetetlen bekerülni, a képzés alatt pedig tényleg mindent megtanítanak, amit a szakmához tudni szükséges. Belőlem is egész jó irányító lett, pedig nem kisrepülőkkel a kezemben születtem

– tette hozzá Rafael.

A HungaroControlhoz szinte bárki jelentkezhet légiforgalmi irányítónak, még a légiközlekedést, a repülőket sem kell jól ismernie, elég, ha betöltötte a 20. életévét, és rendelkezik érettségi bizonyítvánnyal, valamint középfokú komplex angol nyelvvizsgával. A dokumentumok feltöltése után egy angol nyelvtudást felmérő tesztet kell kitöltenie az érdeklődőknek, amely bár nem minősül előszűrőnek, a jelentkezőnek információd ad arról, hogy érdemes-e tovább mennie, hiszen a kiválasztási folyamat, majd maga a munka is nagyrészt angol nyelven folyik.

Ezt követi az úgynevezett FEAST teszt, amelynek két része is van. Aki átmegy az első, 3-4 órás teszten – amely során többek közt a térbeli orientációt, a memóriát, az angol nyelvtudást, mérik fel –, az tovább mehet a következő 3-4 órás megmérettetésre, amely egy szimulátorhoz hasonló munkapróba teszt. A felmérés során az alanyoknak egyszerre 3-4 dologra kell figyelniük, azaz szinte az összes szükséges készségüket egy-egy szituációra építve felvillantaniuk. Teljesen kezdő, potenciális irányítókról lévén szó, a teszten ugyan nem szükséges hibátlan eredményt elérni, a többségről azonban hamar kiderül, hogy egy vagy több készség hiányában sajnos más szakmai utat kell választaniuk.

Ezekre a tesztekre nem lehet készülni, nem lehet begyakorolni őket, de nem is érdemes – a jelentkező mindössze ideig-óráig tudja „átverni” saját magát és a HR-eseket.

Fontos továbbá, hogy ezt a tesztet mindössze egy alkalommal lehet kitölteni, azaz tíz év múlva sem dönthetünk úgy, hogy „új készségekkel felvértezve” ismét élünk a lehetőséggel. Rafael szerint ráadásul értelme sem nagyon van a „készülésnek”, gyakorlásnak, hiszen az interneten fellelhető mintafeladatokkal lehet, hogy éppen olyan megoldást gyakorol be a jelentkező, ami inkább hátráltatja majd az éles teszt során.

A FEAST után egy repülőorvosi vizsgálat következik, ezen a legtöbben megfelelnek. Létezik néhány olyan eset, amely sajnos automatikus kizáráshoz vezet – ilyen például a színtévesztés vagy a cukorbetegség.

Az egész napos csoportos kiválasztási kör csak ezek után következik, amelynek során a jelentkezők négyesével jelennek meg a HR vezetők, illetve tapasztalt légiforgalom-irányítók előtt. Ez az utolsó megpróbáltatás, amelyen a már picit megfáradt, de még lelkes fiatalok szituációs feladatokon és egy interjún esnek át. A nap végén egy rövid visszajelzést is kapnak, a döntést azonban csak akkor hozza meg a vezetőség, ha az összes jelentkező részt vett a teljes kiválasztási folyamaton. Idén 26 ember felvétele a cél.

„Ezt követően a képzés nagyon élvezetes” – tette hozzá Rafael. Elméleti és gyakorlati órák, tesztek, szimulátoros szakaszok jellemzik ezt a kétéves periódust, a légiforgalmi irányítóvá váláshoz pedig minden segítséget megad a vállalat, az oktatók számára is az az elsődleges, hogy akiből lehet, kihozzák azt, ami ehhez a szakmához szükséges.

A képzés után egy évig még oktatóval, de már élesben dolgoznak az irányítók, majd 300-400 óra gyakorlati idő után, a szakszolgálati engedély (a szakmai szlengben „szakszó”) megszerzésével, orvosi alkalmassággal ezt követően már teljes értékű, önálló légiforgalmi irányítóként tevékenykedhetnek, minden nap utasok ezreinek biztonságos repülését szavatolva.

Cimkék:

Kategóriák: