Egy hosszú repülőút végén kevés váratlanabb pillanat van annál, mint amikor a gép landolás helyett újra emelkedni kezd. Ezt a manővert átstartolásnak – angolul „go-around”-nak – nevezik. Az utasok számára szokatlan élmény, de valójában egy rutinszerű, biztonságot szolgáló eljárásról van szó. Az átstartolásnak többféle oka lehet – az időjárási körülményektől kezdve a forgalmi helyzeten át egészen a megközelítés stabilitásáig – de a pilóták minden esetben magabiztosan alkalmazzák, amikor a körülmények indokolttá teszik.
Az átstartolás mindig a biztonságot szolgálja
Az átstartolás olyan manőver, amikor a repülőgép a leszállás végső fázisában nem ér földet, helyette ismét emelkedni kezd, és újra megkerüli a repülőteret. Az utasok számára ez különös, sőt néha nyugtalanító élmény lehet, hiszen kívülről úgy tűnik, mintha a pilóták az utolsó pillanatban megszakítanák a landolást. A valóságban azonban ez a művelet egy teljesen szabványos, előre meghatározott eljárás, amelynek célja, hogy a repülőgép csak akkor érjen földet, ha minden körülmény ideális a biztonságos leszálláshoz. A pilóták nem rögtönzésszerűen döntenek az átstartolásról: a folyamatnak pontos, lépésről lépésre kidolgozott protokollja van. A hajtóművek teljesítményét hirtelen megemelik, a repülőgép stabil emelkedésbe kezd, majd egy meghatározott magasság elérése után visszasorol a forgalomba, hogy újra megkezdhesse a megközelítést.
Fontos hangsúlyozni, hogy az átstartolásra minden pilóta alaposan felkészül. A képzés során szimulátorban számtalanszor gyakorolják, különféle szituációkban: rossz látási viszonyok mellett, erős szélben vagy forgalmas légiközlekedési környezetben. A gyakorlat célja, hogy éles helyzetben ne érje őket meglepetésként, és teljes magabiztossággal hajtsák végre a műveletet.
Mikor kerülhet sor átstartolásra?
Az átstartolás mögött számos ok állhat, és ezek közül sok egészen hétköznapi. Az egyik leggyakoribb tényező az időjárás: köd, zivatar vagy erős szél könnyen instabillá teheti a megközelítést. Ilyen helyzetben a pilóták nem kockáztatják a leszállást, hanem inkább újra emelkedésbe kezdenek. Ugyanez érvényes akkor is, ha a repülőtér környékén a forgalom túl sűrű, vagy ha egy másik repülőgép még nem hagyta el a kifutópályát. Ilyen esetben a légiforgalmi irányítás utasíthatja a pilótákat az átstartolásra. Fontos tényező a megközelítés stabilitása is. Ha a gép sebessége, süllyedési értékei vagy konfigurációja (például a futómű és a fékszárnyak helyzete) nem megfelelő, akkor a pilóták dönthetnek úgy, hogy inkább megszakítják a leszállást. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a repülőgép csak akkor érhet földet, ha minden paraméter a biztonságos tartományon belül van.
Az átstartolás oka lehet még technikai jelzés is: ha az automatika vagy a műszerek bármilyen figyelmeztetést adnak, a pilóták számára egyértelmű a teendő. Előfordulhat az is, hogy a gép a futópálya fölött túl hosszan lebeg, és emiatt nem maradna elegendő hosszúságú út a biztonságos megálláshoz. Ilyenkor – bizonyos esetekben – még a földet érés után is lehetséges az átstartolás.
Az átstartolásról, valamint annak okáról az utasokat minden esetben tájékoztatják: legtöbbször a pilóták jelzik röviden, miért volt szükség a manőverre, de előfordul, hogy a légiutaskísérők adnak tájékoztatást. A cél mindig az, hogy az utasok megértsék: a helyzet teljesen kontrollált és biztonságos.
Fontos a pilóták és az irányítók együttműködése
Amikor a pilóták úgy döntenek, hogy megszakítják a leszállást, az irányítók szerepe is kulcsfontosságú: ők biztosítják, hogy a repülőgép biztonságosan visszasorolhasson a forgalomba, miközben figyelembe veszik a környéken közlekedő többi járat helyzetét is. Ez különösen a forgalmas repülőtereken jelent kihívást. Budapesten is gyakran előfordulnak átstartolások, bizonyos években számuk kifejezetten magas volt. 2018 például kiemelkedett ebből a szempontból: a szokásosnál több ilyen manővert kellett végrehajtani, elsősorban az időjárási körülmények miatt. Ez jól mutatja, hogy az átstartolás nem ritkaság, hanem a napi légiforgalom természetes velejárója. Az ilyen helyzetekben a pilóták és az irányítók szoros együttműködése garantálja, hogy a manőver zökkenőmentesen menjen végbe.
Az utasok számára természetesen bosszantó lehet, ha egy hosszú út végén a repülőgépnek „kitérőt” kell tennie, míg a repülés szerelmeseinek, akik a repülőtér közelében figyelik a forgalmat, az átstartolás inkább izgalmas látvány. A pilóták szemszögéből viszont ez egy jól begyakorolt, aprólékosan koordinált műveletsor, amelynek minden eleme a biztonságot szolgálja.
Források:
- Simpleflying.com – Dissecting Go-Arounds: Why They Happen & How Pilots Fly Them – 2023
- Hungarocontrol.hu – Évről évre növekszik az átstartolások száma a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren – 2019
- Aeropark Budapest (youtube csatorna) – Landolás helyett átstartolás: parafaktor és a valóság (Ep. 208) – 2021