Navigátor

Legfrissebb híreink

A terepasztaltól a digitális repülésnyilvántartásig

A légiforgalmi irányításban használt berendezések, eszközök evolúciójára a kezdetektől két tényező hatott: a repülőforgalom dinamikus növekedése és a technológiai fejlődés. Így jutottunk el a terepasztaltól a repülésnyilvántartó szalagokon át a manapság alkalmazott digitalizált rendszerekig. Bejegyzésünkben e fejlődés vonalát igyekszünk megrajzolni. Az elmúlt évtizedekben, a polgári repülések számának folyamatos bővülésével egyre nagyobb figyelmet igényelt a légi …

Navigátor2021. 05. 24.

Hófehér kupola a Bakony csúcsán – különleges radart rejt a Kőris-hegy

Turisztikai látványosságnak sem utolsó a Bakony legmagasabb pontján, a Kőris-hegyen található gömbkupola, amely koronaként fénylik a csúcsot körülölelő kőriserdő felett. A különleges objektum 1975-ben épült, korántsem idegenforgalmi célból, ugyanis ez Magyarország egyik távolkörzeti radarállomása, amely a polgári légtér ellenőrzését teszi lehetővé. A múlt század hetvenes éveiben jelentősen növekedni kezdett a polgári repülések száma, ez pedig …

Navigátor2021. 04. 26.

Rendszerek a légiforgalmi irányítás szolgálatában – a rövid távú konfliktusriasztás

Több bejegyzésben foglalkoztunk már a légiforgalmi irányítók munkájával, bemutattuk azokat a kompetenciákat, amelyek megléte nélkülözhetetlen e hivatáshoz. Kevesebb szó esett a légi navigációban mára nélkülözhetetlen műszaki megoldásokról, köztük a riasztási rendszerekről. Heisig Andrással, a HungaroControl MATIAS csoportvezetőjével a társaság által is alkalmazott radaralapú figyelmeztető funkcióról, a Short-term Conflict Alert-ről beszélgettünk. Amint azt az olvasóink bizonyára …

Navigátor2021. 04. 10.

A menetrend lelke: a repülőtéri résidő

A résidő (slot) kifejezést sokszor hallhatják az utasok a repüléseik során, azt viszont talán kevesebben tudják, miként befolyásolja a menetrendek alakulását az úgynevezett repülőtéri résidő. Ugyanígy azt is, hogy mi köze van a járványidőszak kezdetén közlekedő fantomjáratok megjelenéséhez. Veresné Baksa Erzsébet, a HungaroControl koordinációs csoportvezetője segít nekünk eligazodni ezekben a kérdésekben. A repülési szaknyelvben kétféle …

Navigátor2021. 03. 29.

Fónia – a repülés és a biztonság anyanyelve

Létezik egy nyelv, amit – nemzetiségtől függetlenül – a világon szinte mindenhol ugyanúgy beszélnek a használói. Egy nyelv, amely sallangoktól mentes, kizárólag a lényegre szorítkozik. Éppen azért jött létre, hogy megelőzze a félreértéseket, amelyek a repülésben akár végzetesek is lehetnek.  Az angolon alapuló, néhány száz szóból álló fónia sok évtizeddel ezelőtt szerveződött önálló „nyelvvé” a …

Navigátor2021. 03. 15.

Mi köze a repülőgépeknek az időjáráshoz?

Mindenekelőtt szögezzük le: egyáltalán nem az, amire az összeesküvéselmélet-hívők gondolnak… Talán kevesebben tudják, hogy a repülőgépek, illetve a légi közlekedés nem kis mértékben hozzájárul az időjárás-előrejelzések pontosságához. És mivel a légi forgalom a koronavírus-járvány miatt számottevően csökkent, ez bizony a prognózisok megbízhatóságára is negatív hatással lehet. Hogy mégis miért? – Erről beszélgettünk Kardos Péterrel, a …

Navigátor2021. 02. 15.

A biztonságos légi közlekedés mindenre kiterjedő repülésbiztonsági elemzéssel kezdődik

Ahogy arra több korábbi bejegyzésben is utaltunk már, a repülésbiztonság alapja, hogy a repülőgépek közötti lehetséges konfliktusok száma minél kisebb legyen. A biztonságot egy összetett rendszer szavatolja, amelynek egyaránt része az ember, az eszköz és az eljárás is. Pontosan egy éve újult meg a budapesti nemzetközi repülőtér közelkörzeti légtere. Cikkünkben – az évforduló alkalmából – …

Navigátor2021. 01. 31.

Tények és tévhitek a légiforgalmi eljárástervezésről

A repülés a legbiztonságosabb utazási forma, ez pedig számos terület és a legkülönfélébb feladatkörökben tevékenykedő megannyi szakember összehangolt munkájának eredménye. Korábbi bejegyzéseinkben több nézőpontból is megmutattuk, miként garantálhatják az irányítók vagy a repülésbiztonsági szakértők a légi közlekedés magas fokú biztonságát. Ezúttal az eljárástervezés világába igyekszünk beavatni az olvasót, egyszersmind szeretnénk eloszlatni néhány gyakori tévhitet. A …

Navigátor2021. 01. 18.

Munkahely (talán) a legszebb panorámával – a toronyirányítás jelene és jövője

Múlt heti bejegyzésünkben a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér ikonikus irányítótornyának rövid történetét mutattuk be. Legfrissebb cikkünk a toronyirányítók munkájába és a toronyirányítás jövőjébe nyújt bepillantást. Még ma is sokan úgy hiszik, a repülőtéri irányítótoronyban dolgozó légiforgalmi szakemberek a teljes hazai légi közlekedés biztonságáért felelnek. A magyar léginavigáció emblematikus építményének körpanorámás kabinjából azonban kizárólag a …

Navigátor2020. 12. 31.

Ferihegyi toronytörténelem dióhéjban

A budapesti nemzetközi légikikötő irányítótornyában szolgálatot teljesítő légiforgalmi irányítók fő feladata, hogy a guruló, érkező és induló járatok biztonságosan, egymástól kellő távolságot tartva közlekedhessenek. A repülőtér különleges, közel ötven méter magas, két lábon álló tornyát – amely a légiutasok szerint egy kicsit hasonlít a birodalmi lépegetőre is – a 80-es évek forgalomnövekedése miatt építették meg. …

Navigátor2020. 12. 23.