Navigátor

Legfrissebb híreink

A FIC Észak szektorban repülsz? Erről a változásról tudnod kell!

Mivel az elmúlt években jelentősen megnövekedett a kisgépes forgalom a FIC Észak szektorban, új kihívásokkal kellett szembesülniük a HungaroControl repüléstájékoztató szakembereinek. Válaszként kidolgoztak egy új megoldást, amellyel csökkenthető a forgalombővülésből származó rádiófrekvencia-túlterheltség.  A budaörsi, a tököli, a farkashegyi, a dunakeszi és a gödöllői repülőtereken zajló pilótaképzések miatt a FIC Észak szektor az ország legnagyobb kisgépes …

Navigátor2022. 01. 13.

Figyelem! Hamarosan itt a mydronespace éves adatfrissítésének ideje!

A drónok üzemeltetésére vonatkozó hazai szabályozásnak megfelelve a magyar légiforgalmi szolgálat 2021. január 1-től tette elérhetővé a mydronespace mobilapplikációt, amely a pilóta nélküli légi járművek szabályos és biztonságos üzemeltetését segíti. Az említett jogszabály előírásait követve 2021. július 31-től új funkciókkal is bővült az alkalmazás. Cikkünkben a mydronespace használatához adunk hasznos tippeket, továbbá szeretnénk felhívni a …

Navigátor2021. 12. 22.

Tudtad-e? A repülés még a saját otthonodnál is biztonságosabb!

Biztonságosabb 10 ezer méteres magasságban utazni egy repülő fedélzetén, mint otthon ülni a kanapén és kávét szürcsölgetni – erre a kijelentésre valószínűleg sokan felkapják a fejüket, és talán megalapozatlan állításnak minősítenék, de ez esetben elhamarkodottan döntenének. A polgári repülés napja alkalmából Kurucz Mihállyal, a HungaroControl repülésbiztonsági, minőségirányítási és belső ellenőrzési igazgatójával beszélgettünk a fenti állítás …

Navigátor2021. 12. 07.

Mire szolgálnak a kalibráló repülések?

A légiforgalmi irányításban földi telepítésű navigációs rendszereket használnak, amelyek tökéletes működése repülésbiztonsági szempontból kulcskérdés. Éppen ezért folyamatosan ellenőrzik ezeket a szakemberek úgynevezett kalibráló repülések segítségével. E tevékenységről – amely már első hallásra izgalmasnak tűnhet – Bányász Imrét, a HungaroControl útvonal-navigációs és rádiókommunikációs csoportvezetőjét kérdeztük. Számos iparágban kötelező a mérőműszerek időszakos kalibrálása, hogy azok minden esetben …

Navigátor2021. 10. 26.

Még alaposabb felkészülést tesz lehetővé a megújult NetBriefing

Új funkciókkal bővült a HungaroControl NetBriefing webalapú szolgáltatása, amely a kisgépes pilóták repüléseinek alapos tervezését, illetve a repülési tervek beadását segíti. A fejlesztésnek köszönhetően elsősorban praktikusabbá vált a felület használata, emellett egyszerűsödtek az információszerzési folyamatok is. A NetBriefinget minden bizonnyal nem kell bemutatnunk a VFR – azaz a látvarepülés szabályai – szerint közlekedő pilótáknak, hiszen …

Navigátor2021. 10. 15.

A legjobb, ha „pofára fúj a szél”

Értelemszerűen minden repülőgép kitett a légmozgásoknak, ezért az úgynevezett szélelőrejelzések rendkívül fontosak a légi közlekedésben. Többek között ezek alapján adják ki a futópályairány-előrejelzéseket is, és gyakran előfordul, hogy a szélirány változása miatt módosítani kell a kijelölt pályairányokat. Minderről Kardos Péterrel, a HungaroControl meteorológiai csoportvezetőjével beszélgettünk. Mindenekelőtt érdemes tisztázni, mit is jelent a futópályairány kifejezés. Ez, …

Navigátor2021. 10. 08.

A terepasztaltól a digitális repülésnyilvántartásig

A légiforgalmi irányításban használt berendezések, eszközök evolúciójára a kezdetektől két tényező hatott: a repülőforgalom dinamikus növekedése és a technológiai fejlődés. Így jutottunk el a terepasztaltól a repülésnyilvántartó szalagokon át a manapság alkalmazott digitalizált rendszerekig. Bejegyzésünkben e fejlődés vonalát igyekszünk megrajzolni. Az elmúlt évtizedekben, a polgári repülések számának folyamatos bővülésével egyre nagyobb figyelmet igényelt a légi …

Navigátor2021. 05. 24.

Hófehér kupola a Bakony csúcsán – különleges radart rejt a Kőris-hegy

Turisztikai látványosságnak sem utolsó a Bakony legmagasabb pontján, a Kőris-hegyen található gömbkupola, amely koronaként fénylik a csúcsot körülölelő kőriserdő felett. A különleges objektum 1975-ben épült, korántsem idegenforgalmi célból, ugyanis ez Magyarország egyik távolkörzeti radarállomása, amely a polgári légtér ellenőrzését teszi lehetővé. A múlt század hetvenes éveiben jelentősen növekedni kezdett a polgári repülések száma, ez pedig …

Navigátor2021. 04. 26.

Rendszerek a légiforgalmi irányítás szolgálatában – a rövid távú konfliktusriasztás

Több bejegyzésben foglalkoztunk már a légiforgalmi irányítók munkájával, bemutattuk azokat a kompetenciákat, amelyek megléte nélkülözhetetlen e hivatáshoz. Kevesebb szó esett a légi navigációban mára nélkülözhetetlen műszaki megoldásokról, köztük a riasztási rendszerekről. Heisig Andrással, a HungaroControl MATIAS csoportvezetőjével a társaság által is alkalmazott radaralapú figyelmeztető funkcióról, a Short-term Conflict Alert-ről beszélgettünk. Amint azt az olvasóink bizonyára …

Navigátor2021. 04. 10.

A menetrend lelke: a repülőtéri résidő

A résidő (slot) kifejezést sokszor hallhatják az utasok a repüléseik során, azt viszont talán kevesebben tudják, miként befolyásolja a menetrendek alakulását az úgynevezett repülőtéri résidő. Ugyanígy azt is, hogy mi köze van a járványidőszak kezdetén közlekedő fantomjáratok megjelenéséhez. Veresné Baksa Erzsébet, a HungaroControl koordinációs csoportvezetője segít nekünk eligazodni ezekben a kérdésekben. A repülési szaknyelvben kétféle …

Navigátor2021. 03. 29.