Navigátor

Legfrissebb híreink

Innováció és/vagy konzervativizmus – a legfőbb repülésbiztonsági kihívások a következő évtizedben

A légi közlekedéstől és ezen belül az ATM (Air Traffic Management) iparágtól általában azt várják, hogy egyszerre legyen innovatív és konzervatív. Innovatívnak kell lennie, hiszen mindenkor szükséges lépést tartania a globalizált világ egyre növekvő mobilitási igényeivel, eközben mind nagyobb nyomás nehezedik a szektorra a károsanyagkibocsátás csökkentése, hosszabb távon pedig a karbonsemlegesség elérése miatt. Ez a …

Navigátor2020. 10. 09.

Akik mindent előre tudnak a légtérről – avagy kik az áramlásszervezők és mit csinálnak?

A légi közlekedés biztonsága számtalan szakterület összehangolt munkájának eredménye. Ebből a szempontból fontos hivatás az áramlásszervezőké, akiknek köszönhetően a légi forgalmi irányítók munkája mindig a legoptimálisabb módon zajlik. Az áramlásszervezők mindennapjairól Nagy Csaba, a HungaroControl áramlásszervező és légtérgazdálkodó részlegének vezetője beszélt. A légi navigáció összetett folyamatában több olyan munkakör is van, amely a háttérből segíti …

Navigátor2020. 10. 02.

Ha a Gripeneknek menniük kell – a polgári-katonai együttműködés a légi forgalmi irányításban II.

Hazánk polgári légi forgalmi irányítása szorosabb kapcsolatot ápol a katonai légierővel, mint sok másik országé – ezt a sokrétű közös munkát a honvédség és a HungaroControl közötti, időről időre frissülő megállapodások is segítik. Az égbolt polgári és katonai őrei egymást támogatva biztosítják Magyarország légterének, illetve az abban közlekedő légi járműveknek a biztonságát. De mi történik …

Navigátor2020. 09. 12.

A közutas és a rendőr – a polgári-katonai együttműködés a légi forgalmi irányításban I.

Többször hallhattuk a hírekben, hogy a Gripeneket riasztották egy-egy olyan repülőgép miatt, amely nem azonosította magát, miután belépett a magyar légtérbe. Ugyanakkor kevesen tudnak a civil és katonai légi forgalmi irányítás közötti szoros kapcsolatról, egymásrautaltságról. Ezt a kérdést járjuk körül soron következő két cikkünkben Somosi Vilmos, a HungaroControl FAB program menedzsere és polgári-katonai együttműködési koordinátora …

Navigátor2020. 09. 05.

Tanulhat-e a légi közlekedéstől a jelen és a jövő közúti forgalma?

A repülési szabályok és a légi forgalmi irányítás logikája ötleteket adhat az önvezető autók közlekedésének napjainkban formálódó megoldásaihoz. Könnyen lehet, hogy a jövő okos és autonóm járművek által dominált közúti forgalma számára a légi közlekedés szolgál majd a legbiztosabb modellül. De mit is tanulhat az egyik a másiktól? Erre keressük a választ jelen cikkünkben. A …

Navigátor2020. 08. 29.

Minden, amit tudni szeretnél a radarokról

Gyakran kérdezik tőlünk: mi az a nagy fehér gömb a reptéri irányítótorony tetején? Ajándék az efféle kérdés egy irányítónak, de még inkább egy radaros szakembernek. A légtér forgalommenedzsmentje lényegében elképzelhetetlen rádiólokátorok nélkül, a légiforgalmi irányítóknak ugyanis a lehető legpontosabb információkkal kell rendelkezniük a légtérben közlekedő gépekről, hiszen a pilótáknak – túlzás nélkül – ők a …

Navigátor2020. 08. 19.

Mire kell figyelnie egy kisgépes pilótának? – 10 hasznos tanács a HungaroControltól

Múlt heti cikkünkben utaltunk arra, hogy az elmúlt években számottevően bővült a kisgépes repülések száma Magyarországon. A HungaroControl repüléstájékoztató kollégái tavaly közel 60 százalékkal több hobbi-, sport- vagy oktatási célból közlekedő kisgép biztonságos repülését segítették, mint öt évvel korábban: amíg 2014-ben a nem ellenőrzött légtérben 41 ezer gépmozgást regisztráltak, addig 2019-re ez az érték meghaladta …

Navigátor2020. 07. 30.

A kisgépesek szárnysegédjei: a Körzeti Repüléstájékoztató Részleg

Az elmúlt évek híradásaiban gyakran olvashattuk, hogy intenzíven növekszik az úgynevezett kisgépes forgalom a magyar légtérben. Nemrégiben a HungaroControl is közleményben számolt be arról, hogy bár a járványhelyzet komoly visszaesést hozott a légi közlekedésben, a jó időjárási viszonyoknak, illetve a jelenleg is aktívan zajló pilótaképzéseknek köszönhetően a kisgépes forgalom vészelte át a legjobban ezt az …

Navigátor2020. 07. 24.

Összeesküvés vagy fizika? Mi igaz a chemtrail-elméletekből?

Mára megszokottá vált a repülőgépek által húzott fehér vonalak mintázta égbolt látványa. Ezzel együtt gyakran felmerül a kérdés, kell-e tartanunk a kondenzcsíkoktól? A jelenség egy fizikai folyamat eredménye, bár vannak, akik összeesküvést sejtenek mögötte. Cikkünkben a chemtrail-elméletek sebezhetőségére igyekszünk rávilágítani, illetve arra, hogy azok gyakorlatilag teljes képtelenségeken alapulnak. A repülés misztikus világa a kezdetektől foglalkoztatja …

Navigátor2020. 07. 03.

Két pont között nem mindig az egyenes a legrövidebb – avagy miért „kerülnek” a repülőgépek?

Ha valaki kétdimenziós térképen vizsgálja egy repülőgép útvonalát, csodálkozva tapasztalhatja, hogy az sokszor nem egyenesen halad, ehelyett egy kifliformán görbülő utat ír le. Máskor pedig ugyanaz a járat akár egy teljesen más útvonalon is közlekedhet, mint korábban. Mi ennek az oka? Kerülőutat tesz ilyenkor? A válasz roppantul egyszerű, de egyben bonyolult is: a térgeometriában nem …

Navigátor2020. 06. 25.