Rendszerek a légiforgalmi irányítás szolgálatában – a rövid távú konfliktusriasztás

HungaroControl2021. 04. 10.

Több bejegyzésben foglalkoztunk már a légiforgalmi irányítók munkájával, bemutattuk azokat a kompetenciákat, amelyek megléte nélkülözhetetlen e hivatáshoz. Kevesebb szó esett a légi navigációban mára nélkülözhetetlen műszaki megoldásokról, köztük a riasztási rendszerekről. Heisig Andrással, a HungaroControl MATIAS csoportvezetőjével a társaság által is alkalmazott radaralapú figyelmeztető funkcióról, a Short-term Conflict Alert-ről beszélgettünk.

Amint azt az olvasóink bizonyára tudják, a légiforgalmi irányítók elsődleges feladata, hogy fenntartsák a légtérben közlekedő járatok közötti biztonságos távolságot, ezzel elkerülve, hogy a légi járművek konfliktusba – azaz veszélyes közelségbe – kerüljenek egymással.  Ez első ránézésre nem tűnik túl bonyolultnak, ám a légi forgalom kezelése a valóságban egy rendkívül összetett munka, amely számos szakember erőfeszítését és csapatjátékát, komoly technológiai apparátust, valamint folyamatos tervezést igényel.

A légiforgalmi irányítók munkáját megannyi műszaki eszköz, informatikai megoldás támogatja. Ilyen például a korábban már ismertetett Radio Direction Finder nevű fejlesztés, amely vizuálisan segíti, hogy az irányítók könnyen beazonosítsák azt a repülőgépet, amelyikkel éppen kommunikálnak.

A Radio Direction Finderről az alábbi cikkben írtunk:


Az irányításban ugyancsak jelentős szerepük van a riasztási rendszereknek. A HungaroControl által használt, MATIAS légi navigációs szoftver 13 olyan riasztást tartalmaz, amelyek felhívják a légiforgalmi irányítók figyelmét az esetleges veszélyekre, lehetséges konfliktusokra, illetve a szükséges korrekciók elvégzésére: ezek közül öt tisztán radaralapú, egy repülésiterv-alapú, négy kombinált, három pedig monitoring riasztás.

Jelen bejegyzésünk tárgya a rövid távú konfliktusriasztás, vagyis a Short-term Conflict Alert (STCA) elnevezésű, radaralapú, prediktív figyelmeztető rendszer, amelynek a közelkörzeti (Approach, APP) és a körzeti (Area Control Center, ACC) irányító szolgálat munkatársai veszik komoly hasznát.

Előbbiek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér mintegy 50 tengeri mérföldes (kb. 90 kilométer) körzetében mozgó járatok biztonságáért felelnek. Ők vezetik rá az érkező gépeket a budapesti légikikötő futópályáinak végső megközelítési egyeneseire, az indulókat pedig kivezetik az útvonalukra. A közelkörzeti légtérben, vagy más néven TMA-ban (Terminal Manouvering Area) közlekedő légi járműveket az irányítóknak minimum 3 tengeri mérföld távolságban kell tartaniuk egymástól. Ezzel szemben az ország magas légterében repülő járatok között vízszintes irányban legalább 5 tengeri mérföldes távolságot biztosítanak a körzeti légiforgalmi irányítók. Függőlegesen pedig mindkét légtérben legalább 1000 láb – azaz nagyságrendileg 300 méter – elkülönítést kell fenntartani.

Elkülönítési minimumok a magas légtérben. Nézd meg az animációnkat is itt: https://www.youtube.com/watch?v=qAT8kagRnco

A közelkörzeti és a magas légtérben alkalmazott vízszintes elkülönítési minimumok közötti különbség egyébként a járatok sebességével magyarázható: a végrehajtandó manőverek (fel- és leszállás) miatt a repülőgépek értelemszerűen lassabban közlekednek a TMA-ban, mint utazómagasságon. Így a közelkörzeti légtérben elegendő 3 tengeri mérföld távolságot tartaniuk egymástól.

És hogy mivel járul hozzá a rövid távú konfliktusriasztás a repülésbiztonság növeléséhez?

A radaradatok alapján üzemelő Short-term Conflict Alert akkor jelez, ha két légi jármű útvonala egy adott ponton a megengedett 3 vagy 5 tengeri mérföldnél közelebb kerülhet egymáshoz. Az automatizált rendszer 3 percre vetíti előre a repülőgépek várható helyzetét, és ha az előrejelzése szerint sérülhet az elkülönítési minimum – tehát a gépek várhatóan kritikus közelségbe kerülhetnek egymáshoz –, figyelmeztetés jelenik meg a légiforgalmi irányító radarképernyőjén, így az időben utasítást adhat a járatok személyzetének, elkerülendő az esetleges konfliktust. Abban az esetben, ha a gépek a közelkörzeti légtérben másfél, illetve a magaslégtérben 2 percen belül kerülnének konfliktusba egymással, akkor a rendszer riasztást ad ki.

Hazánkban a maximális biztonság elérése érdekében az STCA már akkor jelez az irányítónak, ha a repülőgépek közötti várható vízszintes távolság – a légtértől függően – 3,5 vagy 5,9 tengeri mérföld alá esik, ám ezek a riasztási paraméterek országonként eltérhetnek.

A MATIAS légi navigációs rendszer, ahogy irányítóink látják

Cimkék:

Kategóriák: