Navigátor
Legfrissebb híreink
Fónia – a repülés és a biztonság anyanyelve
Létezik egy nyelv, amit – nemzetiségtől függetlenül – a világon szinte mindenhol ugyanúgy beszélnek a használói. Egy nyelv, amely sallangoktól mentes, kizárólag a lényegre szorítkozik. Éppen azért jött létre, hogy megelőzze a félreértéseket, amelyek a repülésben akár végzetesek is lehetnek. Az angolon alapuló, néhány száz szóból álló fónia sok évtizeddel ezelőtt szerveződött önálló „nyelvvé” a …
Mi köze a repülőgépeknek az időjáráshoz?
Mindenekelőtt szögezzük le: egyáltalán nem az, amire az összeesküvéselmélet-hívők gondolnak… Talán kevesebben tudják, hogy a repülőgépek, illetve a légi közlekedés nem kis mértékben hozzájárul az időjárás-előrejelzések pontosságához. És mivel a légi forgalom a koronavírus-járvány miatt számottevően csökkent, ez bizony a prognózisok megbízhatóságára is negatív hatással lehet. Hogy mégis miért? – Erről beszélgettünk Kardos Péterrel, a …
A biztonságos légi közlekedés mindenre kiterjedő repülésbiztonsági elemzéssel kezdődik
Ahogy arra több korábbi bejegyzésben is utaltunk már, a repülésbiztonság alapja, hogy a repülőgépek közötti lehetséges konfliktusok száma minél kisebb legyen. A biztonságot egy összetett rendszer szavatolja, amelynek egyaránt része az ember, az eszköz és az eljárás is. Pontosan egy éve újult meg a budapesti nemzetközi repülőtér közelkörzeti légtere. Cikkünkben – az évforduló alkalmából – …
Tények és tévhitek a légiforgalmi eljárástervezésről
A repülés a legbiztonságosabb utazási forma, ez pedig számos terület és a legkülönfélébb feladatkörökben tevékenykedő megannyi szakember összehangolt munkájának eredménye. Korábbi bejegyzéseinkben több nézőpontból is megmutattuk, miként garantálhatják az irányítók vagy a repülésbiztonsági szakértők a légi közlekedés magas fokú biztonságát. Ezúttal az eljárástervezés világába igyekszünk beavatni az olvasót, egyszersmind szeretnénk eloszlatni néhány gyakori tévhitet. A …
Munkahely (talán) a legszebb panorámával – a toronyirányítás jelene és jövője
Múlt heti bejegyzésünkben a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér ikonikus irányítótornyának rövid történetét mutattuk be. Legfrissebb cikkünk a toronyirányítók munkájába és a toronyirányítás jövőjébe nyújt bepillantást. Még ma is sokan úgy hiszik, a repülőtéri irányítótoronyban dolgozó légiforgalmi szakemberek a teljes hazai légi közlekedés biztonságáért felelnek. A magyar léginavigáció emblematikus építményének körpanorámás kabinjából azonban kizárólag a …
Ferihegyi toronytörténelem dióhéjban
A budapesti nemzetközi légikikötő irányítótornyában szolgálatot teljesítő légiforgalmi irányítók fő feladata, hogy a guruló, érkező és induló járatok biztonságosan, egymástól kellő távolságot tartva közlekedhessenek. A repülőtér különleges, közel ötven méter magas, két lábon álló tornyát – amely a légiutasok szerint egy kicsit hasonlít a birodalmi lépegetőre is – a 80-es évek forgalomnövekedése miatt építették meg. …
Mutatjuk, mit tud a hamarosan élesedő mydronespace alkalmazás
A napokban fogadták el a drónok üzemelésének szabályait meghatározó hazai törvényt, amely többek között arról is rendelkezik, hogy 2021. január 1-jétől csak a HungaroControl mobilalkalmazásának használatával reptethetők a pilóta nélküli légi járművek. Bejegyzésünkben az applikáció főbb funkcióit mutatjuk be. A mydronespace célja, hogy elősegítse a szabályos drónreptetést és támogassa a drónpilóták helyzettudatosságát a hatályba lépő …
Így lett biztonságosabb Budapest közelkörzeti légtere
Felpillantva az égre elsősorban olyan fogalmak juthatnak eszünkbe, mint az egyszerűség, tágasság vagy a határtalanság. Azonban a légtér – bármennyire is egyszerűnek tűnik – valójában egy meglehetősen komplex rendszer. Mindez fokozottan igaz a repülőterek közelében található közelkörzeti légterekre, az úgynevezett TMA-kra (Terminal Manoeuvring Area). A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelkörzete nemrégiben teljesen megújult a HungaroControl …
Emberközpontú tervezés a légiforgalmi irányításhoz köthető kutatás-fejlesztésben
Bonyolult fizetőautomata, logikátlanul működő telefonos applikáció, na meg az örök klasszikus toló-húzó ajtó – csak néhány példa a nehezen érthető felhasználói felületekre, amelyekkel a mindennapjaink során találkozunk. És bizony sokszor azon is elgondolkodunk ilyenkor, vajon mi járhatott a tervező fejében, amikor ezeket így alkotta meg? A humánfaktor-elemzés vagy az úgynevezett User Experience (UX) kutatás a …
Így fér meg egymás mellett a vadászgép, a vitorlázó és az utasszállító
A légtérgazdálkodás önálló területként 2005 óta van jelen a repülés világában. Ekkor született meg ugyanis európai szinten a rugalmas légtérfelhasználás gondolata, ami lényegében az addig különálló katonai és polgári légterek harmonizált kialakítását és igénybevételét jelenti. A szakmáról Nagy Csabát, a HungaroControl áramlásszervező és légtérgazdálkodó részlegvezetőjét kérdeztük. A légtérgazdálkodás iránti igényt tulajdonképpen a repülés fejlődése, komplexitása, …