Navigátor

Legfrissebb híreink

Tények és tévhitek a légiforgalmi eljárástervezésről

A repülés a legbiztonságosabb utazási forma, ez pedig számos terület és a legkülönfélébb feladatkörökben tevékenykedő megannyi szakember összehangolt munkájának eredménye. Korábbi bejegyzéseinkben több nézőpontból is megmutattuk, miként garantálhatják az irányítók vagy a repülésbiztonsági szakértők a légi közlekedés magas fokú biztonságát. Ezúttal az eljárástervezés világába igyekszünk beavatni az olvasót, egyszersmind szeretnénk eloszlatni néhány gyakori tévhitet. A …

Navigátor2021. 01. 18.

Munkahely (talán) a legszebb panorámával – a toronyirányítás jelene és jövője

Múlt heti bejegyzésünkben a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér ikonikus irányítótornyának rövid történetét mutattuk be. Legfrissebb cikkünk a toronyirányítók munkájába és a toronyirányítás jövőjébe nyújt bepillantást. Még ma is sokan úgy hiszik, a repülőtéri irányítótoronyban dolgozó légiforgalmi szakemberek a teljes hazai légi közlekedés biztonságáért felelnek. A magyar léginavigáció emblematikus építményének körpanorámás kabinjából azonban kizárólag a …

Navigátor2020. 12. 31.

Ferihegyi toronytörténelem dióhéjban

A budapesti nemzetközi légikikötő irányítótornyában szolgálatot teljesítő légiforgalmi irányítók fő feladata, hogy a guruló, érkező és induló járatok biztonságosan, egymástól kellő távolságot tartva közlekedhessenek. A repülőtér különleges, közel ötven méter magas, két lábon álló tornyát – amely a légiutasok szerint egy kicsit hasonlít a birodalmi lépegetőre is – a 80-es évek forgalomnövekedése miatt építették meg. …

Navigátor2020. 12. 23.

Mutatjuk, mit tud a hamarosan élesedő mydronespace alkalmazás

A napokban fogadták el a drónok üzemelésének szabályait meghatározó hazai törvényt, amely többek között arról is rendelkezik, hogy 2021. január 1-jétől csak a HungaroControl mobilalkalmazásának használatával reptethetők a pilóta nélküli légi járművek. Bejegyzésünkben az applikáció főbb funkcióit mutatjuk be. A mydronespace célja, hogy elősegítse a szabályos drónreptetést és támogassa a drónpilóták helyzettudatosságát a hatályba lépő …

Navigátor2020. 12. 21.

Így lett biztonságosabb Budapest közelkörzeti légtere

Felpillantva az égre elsősorban olyan fogalmak juthatnak eszünkbe, mint az egyszerűség, tágasság vagy a határtalanság. Azonban a légtér – bármennyire is egyszerűnek tűnik – valójában egy meglehetősen komplex rendszer. Mindez fokozottan igaz a repülőterek közelében található közelkörzeti légterekre, az úgynevezett TMA-kra (Terminal Manoeuvring Area). A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelkörzete nemrégiben teljesen megújult a HungaroControl …

Navigátor2020. 12. 11.

Emberközpontú tervezés a légiforgalmi irányításhoz köthető kutatás-fejlesztésben

Bonyolult fizetőautomata, logikátlanul működő telefonos applikáció, na meg az örök klasszikus toló-húzó ajtó – csak néhány példa a nehezen érthető felhasználói felületekre, amelyekkel a mindennapjaink során találkozunk. És bizony sokszor azon is elgondolkodunk ilyenkor, vajon mi járhatott a tervező fejében, amikor ezeket így alkotta meg? A humánfaktor-elemzés vagy az úgynevezett User Experience (UX) kutatás a …

Navigátor2020. 11. 20.

Így fér meg egymás mellett a vadászgép, a vitorlázó és az utasszállító

A légtérgazdálkodás önálló területként 2005 óta van jelen a repülés világában. Ekkor született meg ugyanis európai szinten a rugalmas légtérfelhasználás gondolata, ami lényegében az addig különálló katonai és polgári légterek harmonizált kialakítását és igénybevételét jelenti. A szakmáról Nagy Csabát, a HungaroControl áramlásszervező és légtérgazdálkodó részlegvezetőjét kérdeztük. A légtérgazdálkodás iránti igényt tulajdonképpen a repülés fejlődése, komplexitása, …

Navigátor2020. 11. 07.

Innováció és/vagy konzervativizmus – a legfőbb repülésbiztonsági kihívások a következő évtizedben

A légi közlekedéstől és ezen belül az ATM (Air Traffic Management) iparágtól általában azt várják, hogy egyszerre legyen innovatív és konzervatív. Innovatívnak kell lennie, hiszen mindenkor szükséges lépést tartania a globalizált világ egyre növekvő mobilitási igényeivel, eközben mind nagyobb nyomás nehezedik a szektorra a károsanyagkibocsátás csökkentése, hosszabb távon pedig a karbonsemlegesség elérése miatt. Ez a …

Navigátor2020. 10. 09.

Akik mindent előre tudnak a légtérről – avagy kik az áramlásszervezők és mit csinálnak?

A légi közlekedés biztonsága számtalan szakterület összehangolt munkájának eredménye. Ebből a szempontból fontos hivatás az áramlásszervezőké, akiknek köszönhetően a légi forgalmi irányítók munkája mindig a legoptimálisabb módon zajlik. Az áramlásszervezők mindennapjairól Nagy Csaba, a HungaroControl áramlásszervező és légtérgazdálkodó részlegének vezetője beszélt. A légi navigáció összetett folyamatában több olyan munkakör is van, amely a háttérből segíti …

Navigátor2020. 10. 02.

Ha a Gripeneknek menniük kell – a polgári-katonai együttműködés a légi forgalmi irányításban II.

Hazánk polgári légi forgalmi irányítása szorosabb kapcsolatot ápol a katonai légierővel, mint sok másik országé – ezt a sokrétű közös munkát a honvédség és a HungaroControl közötti, időről időre frissülő megállapodások is segítik. Az égbolt polgári és katonai őrei egymást támogatva biztosítják Magyarország légterének, illetve az abban közlekedő légi járműveknek a biztonságát. De mi történik …

Navigátor2020. 09. 12.