A világ repülőtereinek többsége jól tervezhető, kiszámítható környezetben működik, de vannak olyan helyszínek, ahol a pilótáknak a megszokottól eltérő tényezőkre is figyelniük kell. A magashegységek, az erős oldalszelek vagy a rövid, tengerparti kifutópályák mind különleges megközelítést igényelnek. Madeira, Bhután, Nepál és a Szent Márton-sziget repülőterei éppen ezek miatt váltak ismertté, a landolás ezeken a helyeken sokkal összetettebb és különlegesebb feladat.
A repülőterek kifutópályáinak elhelyezkedése, hossza és környezete alapvetően meghatározza, mennyire bonyolult egy megközelítés. A legtöbb repülőtér olyan helyen működik, ahol elegendő hely áll rendelkezésre a kifutópályáknak, a terep sík, a széljárás általában kiszámítható és a környezeti tényezők összességében jól tervezhetők. Ugyanakkor bizonyos térségekben a természet nem kínál ennyire ideális feltételeket, így a pilótáknak a megszokottnál több tényezőt kell figyelembe venniük. A domborzat, a tengerszint feletti magasság, a változó szélviszonyok vagy épp a kifutópálya korlátozott hossza mind olyan körülmények, amelyek különleges megközelítést igényelnek. A pilótáknak gyakran manuálisan kell végrehajtaniuk a leszállást, a repülőgép irányítását a domborzati viszonyokhoz és az aktuális szélirányhoz igazítva. Akár hegyek között, akár tengerparton fekszik egy repülőtér, a repülés biztonsága mindenütt elsődleges szempont.
Madeira, ahol a széliránytól függ a megközelítés sikere
Madeira repülőterét gyakran emlegetik a világ legösszetettebb megközelítést igénylő légikikötői között, ugyanakkor éppen ez adja a különlegességét is. A kifutópálya közvetlenül a tengerparton található, a hegyekkel körülvett partszakaszon pedig gyakran alakulnak ki erős oldalszelek. A leszállás így nem hajtható végre egyenes irányból: a repülőgépek a megközelítés során egy éles, íves manőverrel fordulnak rá a pályára.
A légikikötő egyedülálló műszaki megoldással rendelkezik, a 2781 méteres kifutópálya egy részét hatalmas betonoszlopok tartják, amelyek a tenger fölé nyúlva biztosítják a szükséges hosszúságot. Ez a mérnöki megoldás lehetővé tette, hogy a repülőtér nagyobb forgalmat bonyolítson le. Madeira szigetére csak speciális képesítéssel rendelkező, extra tréningeket teljesítő pilóták repülhetnek. Akik jól ismerik a terepet, valódi szakmai kihívásként tekintenek a leszállásra. A szeles időjárás kiszámíthatatlansága miatt gyakori, hogy a járatok többszöri próbálkozás után sem tudnak leszállni a szigeten, ilyenkor rendszerint valamelyik közelebbi városba, például Lisszabonba vagy Portóba irányítják át a gépeket.
Bhután és Nepál repülőterei a Himalája „ölelésében”
Bhután egyetlen nemzetközi repülőtere a Paró-völgyben található, ami nagyon különleges repülési környezetet teremt. A repülőtér 2200 méteres tengerszint feletti magasságban, egy mély völgyben helyezkedik el, amelyet a Himalája vonulatai vesznek körül. A hegyvidéki ritkább levegő miatt a repülőgépek teljesítménye körülbelül negyedével csökken, miközben nagyobb sebességgel kell megközelíteniük a repülőteret. A kifutópálya csak röviddel a leszállás előtt válik láthatóvá a pilóták számára, ezért gyorsan és nagyon pontosan kell beállítani a repülőgép irányát és süllyedését. A reptér technológiai felszereltsége minimális, így a megközelítés teljes egészében a pilóták látására és tapasztalatára épül. Csupán egy navigációs adó segíti a tájékozódást, de radar és műszeres leszállító rendszer nincs. A hegyvidéki időjárás is kiszámíthatatlan, a gyorsan változó szélirány és a monszunidőszak miatt a járatok többsége délelőtt közlekedik, amikor a légmozgások még kedvezőbbek. A Paróba tartó járatok pilótai speciális tapasztalattal és képesítéssel rendelkeznek. Az 1500 repült órán kívül 500 óra hegyi repülési tapasztalat is szükséges a szimulátoros képzés megkezdéséhez, amelyet gyakorló repülések és egy vizsga követ. Csak az a pilóta repülhet önállóan, aki legalább 30 sikeres fel- és leszállást hajtott végre Paró repülőterén.
A Himalája másik, hasonlóan különleges repülőtere a nepáli Luklában található Tenzing–Hillary repülőtér, amelyet főként a Mount Everestre érkező turisták használnak. A légikikötő a mindössze ötszáz méteres, lejtős kifutópályájával szintén a világ egyik legnehezebben megközelíthető helyszíne. A kifutópálya egyik végét meredek hegyfal határolja, a másik oldalon pedig egy mély völgy fekszik, így a pilótáknak itt is rendkívüli pontosságra és extra tapasztalatra van szükségük.

Szent-Márton sziget, ahol a leszálló gépek szinte az óceánt súrolják
A Karib-térségben fekvő Szent Márton-sziget repülőtere kilóg a különleges helyszínek sorából, hiszen nem hegyek között, hanem egy tengerparti strand közvetlen közelében található. A kifutópálya egyik vége szinte a homokba torkollik, így a leszálló gépek néhány méterrel a fürdőzők feje fölött húznak el. A repülőtér kifutópályája rövid, emiatt a pilótáknak különösen pontosan kell megtervezniük a megközelítést, és a gépeket a lehető legközelebb kell letenniük a pálya elejére. A kifutópálya másik, dombos vége miatt a leszállás csak a tenger felől lehetséges, a felszálláskor pedig a pilótáknak gyorsan kell emelkedniük. Emiatt a hajtóműveket gyakran maximális tolóerőre állítják, ami látványos, de a parton tartózkodók számára meglehetősen erős légárammal jár. Az élmény annyira egyedülálló, hogy a sziget a repülésrajongók egyik ikonikus célpontjává vált.
