Lennél a kisgépesek szárnysegédje? Jelentkezz repüléstájékoztatónak!

HungaroControl2020. 09. 25.

Mára a kereskedelmi repülést kezelő légi forgalmi irányítók munkája szinte már nyitott könyv az érdeklődők számára, ám azt jóval kevesebben tudják, hogy az irányítók mellett a kisgépeket segítő repüléstájékoztatók is tevékenykednek a HungaroControl kötelékében. Szépvölgyi-Perger Viktóriát, a társaság légi forgalmi irányítók és repüléstájékoztatók kiválasztásáért felelős munkatársát arról kérdeztük, mi fán terem ez a munkakör, miért lehet vonzó, és milyen a kiválasztási folyamat.

Egy korábbi bejegyzésünkben alaposan körbejártuk, hogy milyen különbségek vannak a légi forgalmi irányítás és a repüléstájékoztatás között. A repüléstájékoztatók azok a szakemberek, akik a földtől számított 9500 láb, azaz nagyjából 2900 méteres magasságig, a látás szerinti repülési szabályok (VFR – Visual Flight Rules) alapján közlekedő kisgépeket segítik. Tájékoztatják őket az aktuális forgalomról, az időjárásról, a tiltott légterekről, illetve a leszállásra alkalmas vagy épp lezárt repülőterekről. Az úgynevezett nem ellenőrzött légtérben repülő oktató-, sport- és magánrepülőgépek, a mentőszolgálat-, a rendőrség-, vagy a katonaság helikopterei, a repüléstájékoztatóktól kapják meg a legfontosabb tudnivalókat. Még a tandemugrásokat lebonyolító repülőgépek is kérhetnek tőlük információt. A körzeti repüléstájékoztató szolgálat (FIC – Flight Information Center) munkatársai a nagygépekkel csak ritkán kerülnek kapcsolatba, bár ez is előfordul.

A kisgépesek szárnysegédjei: a Körzeti Repüléstájékoztató Részleg

Az elmúlt évek híradásaiban gyakran olvashattuk, hogy intenzíven növekszik az úgynevezett kisgépes forgalom a magyar légtérben. Nemrégiben a HungaroControl is közleményben számolt be arról, hogy bár a járványhelyzet komoly visszaesést hozott a légi közlekedésben, a jó időjárási viszonyoknak, illetve a jelenleg is aktívan zajló pilótaképzéseknek köszönhetően a kisgépes forgalom vészelte át a legjobban ezt az időszakot.

A repüléstájékoztatói szakma komoly kreativitást igényel, nagyon változatos ugyanis, hogy milyen légi járművekkel és pilótákkal kell beszélniük a rádiófrekvencián. A légi forgalmi irányítók és a nagygépes pilóták közötti kommunikáció az egyezményes repülési nyelv, az úgynevezett fónia szerint zajlik. A repüléstájékoztatónak azonban sokszor kevésbé képzett pilótákkal van dolga, így a szabad megfogalmazás kerül előtérbe a tájékoztatás során. Minden kezelendő helyzet más-más, nincsenek sablonok, az alapvető szabályok betartása mellett nagy hangsúlyt kap a kreativitás és a pilóta tudásától függő megoldásmód. Olyan is előfordul, hogy egy kisgép eltéved, ezért iránymutatást kell adni a személyzetnek. A kommunikációs készség tehát alapvető elvárás.

A repüléstájékoztatók ugyanabban a munkateremben dolgoznak, mint a légi forgalmi irányítók, ugyanúgy radarképernyőn kísérik figyelemmel a gépek helyzetét, útvonalát. Fontos, hogy a repüléstájékoztatók azokkal a gépekkel tartanak fenn rádiókapcsolatot, amelyek előzetesen leadták repülési tervüket.

A repüléstájékoztatók kiválasztási folyamata hasonló, mint a légi forgalmi irányítóké. Kezdésként itt is négy dokumentumot – az önéletrajzot, motivációs levelet, angol nyelvvizsga-bizonyítványt és az érettségi bizonyítványt – kell feltölteni a megfelelő felületre. A jelentkezés alsó korhatára ugyanakkor alacsonyabb, mint a légi forgalmi irányítók esetében: erre a munkára már 18 éves kortól várják a jelentkezőket (irányítónak csak 20 év felettiek jelentkezhetnek).

Ami ezután következik, az mindkét munkakörnél hasonló: a kiválasztás a készségeket mérő FEAST I és FEAST II tesztekkel veszi kezdetét, majd következik az orvosi vizsgálat, végül pedig egy csoportos kiválasztási nap. Aki idáig eljut, az az angoltudását is felmérő interjúkon, illetve csoportos és szimulációs feladatokon vesz részt. Az egyes teszteken eltérő követelmények vonatkoznak a repüléstájékoztatókra, illetve a légi forgalmi irányítókra.

Aki pedig minden akadályt sikeresen vesz, felvételt nyer az egyéves képzésre, amelyet teljesítve meg is kezdheti az önálló munkát immár repüléstájékoztató szakszolgálati engedély birtokában. A képzés költségeit teljes egészében a HungaroControl állja, amiért cserébe a repüléstájékoztatónak öt évre el kell köteleződnie a társaság mellett. Ez a tapasztalatok szerint azonban egyáltalán nem okoz nehézséget, hiszen aki belekóstol ebbe a szakmába, nem is akar már váltani.

És hogy kinek ajánljuk a repüléstájékoztató hivatást? Olyanoknak, akik rugalmasak, gyorsan hoznak jó döntéseket és jól kezelik a váratlan helyzeteket, képesek a megadott szabályrendszeren belül önállóan megoldani a problémákat, illetve tudnak és szeretnek kommunikálni. Emellett elengedhetetlen a jó koncentrációs készség, mivel előfordul, hogy egyszerre tíz-húsz gép biztonságáért is felelősek a repüléstájékoztatók. Mindeközben figyelniük kell a meteorológiai jelzésekre és az esetlegesen lezárt légterekre is.

(Borítókép: Csuha Péter)

Cimkék:

Kategóriák: