Múlt heti cikkünkben utaltunk arra, hogy az elmúlt években számottevően bővült a kisgépes repülések száma Magyarországon. A HungaroControl repüléstájékoztató kollégái tavaly közel 60 százalékkal több hobbi-, sport- vagy oktatási célból közlekedő kisgép biztonságos repülését segítették, mint öt évvel korábban: amíg 2014-ben a nem ellenőrzött légtérben 41 ezer gépmozgást regisztráltak, addig 2019-re ez az érték meghaladta a 65 ezret. Jelen bejegyzésünkben 10 hasznos tanácsot osztunk meg a VFR szerint közlekedő pilótákkal, ezzel is támogatva a még biztonságosabb repülésüket.
1. Ellenőriztesd műszereid pontosságát!
Fontos, hogy légi járműved hivatalosan kalibrált magasságmérővel rendelkezzen. A kalibráláskor ugyanakkor figyelembe kell venni a repülés során jellemző „kotyogást” is. A légtérhasználat szabályainak betartása szempontjából ez egy lényegi kérdés, hiszen a kisgépesek a talajszinttől számított 9500 láb (2900 méter) magasságig repülhetnek. A megfelelően kalibrált magasságmérő önmagában is garancia lehet a légtérsértések elkerülésére, ezáltal a még biztonságosabb repülésre.
2. Tervezd meg a repülésed, és add le a repülési tervet!
Idén január végétől, a megváltozott magyarországi légtérszabályozás értelmében a légterek 9500 lábig ugyanazon besorolás alá kerültek – ezek az úgynevezett „G” osztályú légterek. Ebben a légtérosztályban 4000 lábig nem kötelező – bár erősen ajánlott – repülési tervet benyújtani, 4000 és 9500 láb magasság között viszont már csak transzponderrel (válaszjeladóval) és rádióberendezéssel felszerelt járművek repülhetnek, előzetesen leadott repülési terv birtokában. A HungaroControl online, ingyenes Netbriefing szolgáltatása rendkívül egyszerűvé teszi a repülési terv leadását, illetve ezen a felületen minden, a repülés szempontjából fontos adat lekérdezhető, például az aktuális meteorológiai előrejelzések is. A NetBriefing emellett segítséget nyújt az útvonal megtervezésében. Ha a repülés során valamilyen nem várt esemény következne be, azt – a repülési tervvel rendelkező járművek esetében – a repüléstájékoztató munkatársak azonnal észlelik, és szükség esetén gondoskodni tudnak a mentés megkezdéséről. A benyújtott repülési terv segíti a pilóták és a HungaroControl Repüléstájékoztató Szolgálatának (FIC) munkatársai közötti kommunikációt, ezáltal is tovább növelhető a repülésbiztonság.
3. Hívd újra!
Mind a Repüléstájékoztató Szolgálat kollégái, mind pedig a flyplannerek egyszerre 5 telefonhívást képesek fogadni, így előfordulhat, hogy a vonalak foglaltak vagy nem válaszolnak elsőre a hívásodra. Ilyen esetekben két fontos tanáccsal tudunk szolgálni: légy türelemmel és hívj újra!
4. Kerülj vagy fordulj vissza, ha kell!
Egy repülés megtervezésekor számításba kell venni minden lehetséges tényezőt. Mindig végig kell gondolni, hogy milyen útvonalon, milyen távolságot szeretnénk repülni, és ehhez mennyi üzemanyagra van szükség.
5. Fóniázz!
A repülésnek saját, nemzetközileg ismert és elfogadott „nyelve” van, amit minden alkalommal használni kell. Fontos, hogy a rádión mindig a helyes fónia-kifejezéseket alkalmazd! A rádióforgalmazásnak mindig pontosnak és lényegre törőnek kell lennie – ne foglaljuk feleslegesen a frekvenciát!
6. Használd a transzpondert!
Négyezer láb felett kötelező a transzponder (válaszjeladó) használata, azonban ennél alacsonyabb repüléskor is használni kell, ha a légi jármű rendelkezik ilyen eszközzel. Amennyiben nem szeretnéd igénybe venni a repüléstájékoztató szolgáltatást, a repülőgép osztálybesorolásának megfelelő kód beállításával tedd láthatóvá magad (a további szolgáltatásokat ez esetben nem kötelező igénybe venned).
7. Contact ATC!
Ellenőrzött légtérbe – ide tartoznak a katonai légterek is – csak a légiforgalmi irányítás (ATC) engedélyével lehet belépni. Ne akkor kérjünk engedélyt, amikor már az adott légtérhez értünk, hanem 5-10 perccel előtte – így az irányítóknak elegendő időt hagyunk arra, hogy befűzzenek minket a forgalomba, és elkerülhető a felesleges holdingolás.
8. A „Standby” nem egyenlő a „Cleared”-del!
Vannak légterek, amelyekbe csak engedéllyel lehetséges belépni, azaz felmerülhet, hogy el kell kerülni őket. Engedély nélkül semmiképp ne lépjünk be ellenőrzött légtérbe!
9. Mindig legyen B terved!
Mindig számolni kell azzal, hogy az általunk megtervezett útvonalat különböző okok miatt nem tudjuk megrepülni – például az időjárás vagy egy katonai légtér miatt kerülőt kell tennünk. Az ilyen esetekre mindig rendelkezzünk B tervvel!
10. Ne felejtsd el lezárni a repülési tervet!
Nagyon fontos, hogy a leadott repülési tervet ne felejtsük el lezárni. A legideálisabb, ha ezt a földről tesszük, de figyeljünk arra, hogy ez a landolás utáni 30 percben megtörténjen, különben a légiforgalmi irányításnak riasztania kell a mentőcsapatokat.