A repülések „rettegett” mumusa a turbulencia – miatta sokan nehezen viselik a repülést, de vannak, akik egyenesen félnek tőle. Tény, hogy a szélviszonyok változása, illetve a légrétegek eltérő sebessége és iránya miatti erősebb vagy gyengébb rázkódások kellemetlen perceket okozhatnak a gépen utazóknak. A légiutasok millióinak biztonságáért felelős HungaroControl szakértői ezért egy olyan turbulencia-jelző rendszer létrehozásán dolgoznak, amelynek segítségével a repülőgépek kikerülhetik az ilyen légköri jelenségeket, ezáltal pedig még kényelmesebbé válhatnak a repülőutak.
Filmek tucatjai szólnak olyan repülőgép-szerencsétlenségekről, amelyeket az úgynevezett légköri turbulencia (CAT – Clean Air Turbulence) okozott. A valóság ezzel szemben az, hogy a légi balesetek igen csekély százaléka köthető ehhez a jelenséghez, hiszen a pilótákat természetesen kiképezték az ilyen nem várt események kezelésére is. Ettől persze még nem válik kellemesebbé, ha az erős széllökések hatására az ölünkben landol a tűzforró kávé, és a repülőgépek személyzetének is gyakran meggyűlik a baja a turbulenciával.
E kellemetlenségek azonban csökkenthetők, ha a járatok személyzete és a légiforgalmi irányítók számára valós idejű vagy előrejelzett vizuális információ áll rendelkezésre a várható légköri turbulenciáról. Az irányítóközpontban dolgozók erről jelenleg csupán a műszak eleji, szóbeli időjárás-előrejelzésből tájékozódhatnak. Ez azonban a lehetséges turbulenciáról csak egy közelítő képet ad, a légköri jelenségek csak a légiforgalmi irányító és a pilóta közötti kommunikáció alapján lokalizálhatók pontosabban.
A társaság szakértői által kidolgozott megoldás valójában egy eddig is rendelkezésre álló technológia felhasználására épül: a repülőgépek nagy része szolgáltat a fedélzetről időjárással kapcsolatos adatokat (szélsebesség, hőmérséklet, páratartalom), ezeket azonban a radarok eddig nem kérdezték le. Az ilyen információkból egyrészt következtetni lehet az adott területen uralkodó turbulens viszonyok mértékére, másrészt fel lehet őket használni az általános időjárás-előrejelzésekben is. A kutatás keretében első körben a HungaroControl kőrishegyi radarállomását tették képessé arra, hogy az elhaladó gépektől lekérdezze az időjárás-adatokat.
Bár a gépek 90-95 százaléka képes lenne rá, egyelőre sajnos csak tízből egy szolgáltat ilyen jellegű információkat a légiforgalmi irányítás számára. Ez azonban így is elegendő ahhoz, hogy a meteorológiai előrejelzések pontosabbakká, lokalizáltabbakká váljanak.
Az eddigi eredmények azt mutatják, hogy ezek az adatok jól hasznosíthatók a turbulencia előrejelzésére, így a projekt második fázisában ennek a képességnek a kiépítése zajlik.
A turbulencia nagyon dinamikusan képes változni: egy adott területen a magas széllökések 10 perccel később már teljesen meg is szűnhetnek. Ezért a HungaroControl által tervezett előrejelzések várhatóan hatóránként frissülnek és 48 órás időtávra, 15 perces felbontással mutatják majd a légköri viszonyokat. Ezek az információk pedig az irányítóteremben, folyamatos frissüléssel jelennének meg a már meglévő időjárás-monitorokon (mintegy újabb rétegként).
A fejlesztés még az idén megvalósulhat egyaránt szolgálva az irányítók, a pilóták és az utasok kényelmét. Az újítás ugyanakkor az általános meteorológiában is hasznos eszköz lehet, hiszen a turbulencián kívül számos más ismeretet adhat a szakértőknek.