Hírarchívum

A jövő már a jelen – mesterséges intelligencia a légi navigációban

A HungaroControl kutatás-fejlesztési tevékenysége európai viszonylatban is egyedülálló. A magyar társaság ugyanis azoknak a légi navigációs szolgálatoknak a sorát erősíti, akik nem csak a holnap technológiai kihívásaira adnak hatékony válaszokat, de a holnapután megoldásain is folyamatosan dolgoznak. Horváth Krisztinát, a HungaroControl kutatás-fejlesztési csoportvezetőjét a többi között arról kérdeztük, pontosan mivel foglalkoznak a vállalat fejlesztői és …

Innováció2021. 02. 22.

Mi köze a repülőgépeknek az időjáráshoz?

Mindenekelőtt szögezzük le: egyáltalán nem az, amire az összeesküvéselmélet-hívők gondolnak… Talán kevesebben tudják, hogy a repülőgépek, illetve a légi közlekedés nem kis mértékben hozzájárul az időjárás-előrejelzések pontosságához. És mivel a légi forgalom a koronavírus-járvány miatt számottevően csökkent, ez bizony a prognózisok megbízhatóságára is negatív hatással lehet. Hogy mégis miért? – Erről beszélgettünk Kardos Péterrel, a …

Navigátor2021. 02. 15.

Last call: Még jelentkezhetsz repüléstájékoztató képzésünkre

Hamarosan indul a HungaroControl legújabb repüléstájékoztató képzése, 2021. február 20-ig várjuk a jelentkezéseket a karrieroldalunkon. A HungaroControl Podcast vendége Szépvölgyi-Perger Viktória, akivel a jelentkezési feltételekről, a kiválasztási folyamat egyes állomásairól beszélgetünk. Adásunkból kiderül, mi a különbség a leendő légiforgalmi irányítók és a repüléstájékoztatók FEAST tesztjei között, de arról is szó esik, milyen képességekkel, készségekkel kell …

Navigátor2021. 02. 08.

A biztonságos légi közlekedés mindenre kiterjedő repülésbiztonsági elemzéssel kezdődik

Ahogy arra több korábbi bejegyzésben is utaltunk már, a repülésbiztonság alapja, hogy a repülőgépek közötti lehetséges konfliktusok száma minél kisebb legyen. A biztonságot egy összetett rendszer szavatolja, amelynek egyaránt része az ember, az eszköz és az eljárás is. Pontosan egy éve újult meg a budapesti nemzetközi repülőtér közelkörzeti légtere. Cikkünkben – az évforduló alkalmából – …

Navigátor2021. 01. 31.

A légtérfelderítés kulisszatitkai

A légi közlekedés biztonságának fenntartásához elengedhetetlen, hogy a légi forgalmi irányítás ismerje a repülőgépek pontos helyzetét. Ehhez pedig a légtér felderítésére szolgáló eszközöknek mindig kifogástalanul kell működniük. Adásunkban szó esik a technológia fejlesztéséről, előnyeiről és korlátairól, emellett szakmai magyarázatot adunk arra is, hogy miért tűnhetett el nyomtalanul 2014 márciusában a Malaysia Airlines 370-es járata. Ebben …

Navigátor2021. 01. 25.

Tények és tévhitek a légiforgalmi eljárástervezésről

A repülés a legbiztonságosabb utazási forma, ez pedig számos terület és a legkülönfélébb feladatkörökben tevékenykedő megannyi szakember összehangolt munkájának eredménye. Korábbi bejegyzéseinkben több nézőpontból is megmutattuk, miként garantálhatják az irányítók vagy a repülésbiztonsági szakértők a légi közlekedés magas fokú biztonságát. Ezúttal az eljárástervezés világába igyekszünk beavatni az olvasót, egyszersmind szeretnénk eloszlatni néhány gyakori tévhitet. A …

Navigátor2021. 01. 18.

„Egyik reggel úgy ébredtem, hogy nekem repülnöm kell”

Közel negyven éve csöppent a repülés világába, 1986-ban szerzett diplomát repülőmérnökként a Nyíregyházi Főiskolán. A repülésben szerzett tapasztalata igen sokrétű, több mint 120 repülőgép-típust repült, a vitorlázógépektől a Boeing, illetve az Airbus A320 családba tartozó utasszállítókig. Oktató, berepülő és senior vizsgáztató pilóta. Bemutatóit nézők milliói kísérik figyelemmel, magyar műrepülő Európa-bajnok, többszörös Guinness-rekorder.  A HungaroControl Podcast …

Navigátor2021. 01. 11.

Munkahely (talán) a legszebb panorámával – a toronyirányítás jelene és jövője

Múlt heti bejegyzésünkben a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér ikonikus irányítótornyának rövid történetét mutattuk be. Legfrissebb cikkünk a toronyirányítók munkájába és a toronyirányítás jövőjébe nyújt bepillantást. Még ma is sokan úgy hiszik, a repülőtéri irányítótoronyban dolgozó légiforgalmi szakemberek a teljes hazai légi közlekedés biztonságáért felelnek. A magyar léginavigáció emblematikus építményének körpanorámás kabinjából azonban kizárólag a …

Navigátor2020. 12. 31.

Hogyan csökkenthető a repülőgépek károsanyag-kibocsátása?

A HungaroControl Podcast előző adásában a jogalkotók és a repülőgépgyártók fenntarthatósági törekvéseiről beszélgettünk, továbbá megismerhettük a zéró emissziós légi járművekkel kapcsolatos elképzeléseket. Iparági szemlénk második részében a repülőterek, a légitársaságok és a légiforgalmi szolgálatok környezetvédelmi intézkedéseit, fejlesztéseit mutatjuk be. Az adás vendégei Samu Ádám szakújságíró és Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője. A teljes adás …

Navigátor2020. 12. 28.

Ferihegyi toronytörténelem dióhéjban

A budapesti nemzetközi légikikötő irányítótornyában szolgálatot teljesítő légiforgalmi irányítók fő feladata, hogy a guruló, érkező és induló járatok biztonságosan, egymástól kellő távolságot tartva közlekedhessenek. A repülőtér különleges, közel ötven méter magas, két lábon álló tornyát – amely a légiutasok szerint egy kicsit hasonlít a birodalmi lépegetőre is – a 80-es évek forgalomnövekedése miatt építették meg. …

Navigátor2020. 12. 23.