Legfrissebb híreink

A légi közlekedés karmesterei – így működik a légiforgalmi irányítás három egysége
A HungaroControl, hazánk egyetlen léginavigációs szolgáltatója szavatolja a magyar légtérben repülő légi járművek biztonságos közlekedését. A légiforgalmi irányítók a pilóták őrangyalai, akik gondoskodnak arról, hogy a repülőgépek megfelelően elkülönüljenek egymástól, ami a repülésbiztonság szempontjából kulcsfontosságú kérdés. Első hallásra ez nem tűnik bonyolultnak, de a valóságban ez jelentős kihívást jelent szakembereink számára. A napi több ezer …

A légi közlekedés szervezettségének alapja a résidő
A légi közlekedésben minden percnek jelentősége van: a repülőjáratok pontos indulását és érkezését egy gondosan megtervezett rendszer teszi lehetővé. Ennek egyik kulcseleme a résidő (angolul: slot), vagyis az a 15 perces időablak, amelyen belül a repülőgépnek fel kell szállnia. A rendszer célja, hogy a repülőterek forgalma összehangolt maradjon, a légtérben pedig ne alakuljanak ki torlódások. …

Áruszállító óriások az égen
Több mint egy évszázada indult útjára a légi áruszállítás, amikor a postazsákokat először emelte a magasba egy motoros repülőgép. Azóta a technológia, a géptípusok és a logisztikai folyamatok óriásit fejlődtek, a teherszállító repülés pedig a nemzetközi kereskedelem nélkülözhetetlen részévé vált. A mai cargo gépek akár több száz tonna rakományt is képesek célba juttatni, legyen szó …

Ahol a természet diktál: nehezen megközelíthető repülőterek
A világ repülőtereinek többsége jól tervezhető, kiszámítható környezetben működik, de vannak olyan helyszínek, ahol a pilótáknak a megszokottól eltérő tényezőkre is figyelniük kell. A magashegységek, az erős oldalszelek vagy a rövid, tengerparti kifutópályák mind különleges megközelítést igényelnek. Madeira, Bhután, Nepál és a Szent Márton-sziget repülőterei éppen ezek miatt váltak ismertté, a landolás ezeken a helyeken …

Szabad ég, szabad piac: hogyan változtatták meg a Nyitott Égbolt egyezmények a légiközlekedést
A légiközlekedés sokáig zárt és államilag ellenőrzött rendszer volt. A járatok útvonalát, számát és árát az egyes kormányok határozták meg, a versenynek alig volt tere. Az ún. Nyitott Égbolt egyezmények az 1980-as évektől kezdve fokozatosan felszabadították ezt a piacot. A repülés szabadsága – amely ma már természetes – ennek a folyamatnak az eredménye, és ez …

A rekordok két véglete: A világ leghosszabb és legrövidebb menetrendszerinti repülőjáratai
A légiközlekedés egyszerre kínál – elsőre – hihetetlenül rövid és extrém hosszú utakat. Vannak járatok, ahol még egy újságcikk végigolvasására sem marad idő, és olyanok is, amelyek – megszakítás nélkül – közel húsz órát vesznek igénybe. A legrövidebb járatok néhány kilométeres távokat hidalnak át, fontos közlekedési kapcsolatot teremtve kisebb közösségek – például szigetek – számára. …

ETOPS: két hajtóművel az óceán felett
Mitől függ, hogy milyen messze lehet a legközelebbi repülőtér? A modern repülésben természetesnek tűnik, hogy két hajtóműves utasszállítók biztonságosan átszelik az óceánokat, akár több ezer kilométert megtéve legközelebbi repülőtérig. Ez azonban nem volt mindig így. Az „Extended-range Twin-engine Operations” (a továbbiakbakban ETOPS) szabályrendszer tette lehetővé, hogy a két hajtóműves gépek is világszerte hosszú távú útvonalakon …

Landolás helyett emelkedés, avagy mit jelent az átstartolás?
Egy hosszú repülőút végén kevés váratlanabb pillanat van annál, mint amikor a gép landolás helyett újra emelkedni kezd. Ezt a manővert átstartolásnak – angolul „go-around”-nak – nevezik. Az utasok számára szokatlan élmény, de valójában egy rutinszerű, biztonságot szolgáló eljárásról van szó. Az átstartolásnak többféle oka lehet – az időjárási körülményektől kezdve a forgalmi helyzeten át …

Airbus A320: úttörő a fly-by-wire repülésben
Harmincnyolc éve emelkedett először a levegőbe az Airbus A320 repülőgép, amely új korszakot nyitott a polgári repülésben. A típus a konkurencia Boeing 737 kihívójaként született, emellett forradalmi újítást is hozott: ez az első utasszállító, amely teljes egészében digitális fly-by-wire irányítással repül. Az A320 az elmúlt évtizedekben számos változattal bővült, és napjainkban is meghatározó szereplője a …

ICAO és IATA: a globális légiközlekedés meghatározó szervezetei
A légiközlekedés a világ egyik legösszetettebb iparága, amelyet a szigorú szabályok és az egységes működtetés nélkül aligha lehetne fenntartani. Ebben két szervezet játszik kulcsszerepet: az ICAO, amely a szabályalkotást koordinálja, és az IATA, amely a légitársaságok mindennapi működését segíti. Különböző szerepük ellenére közös bennük, hogy nélkülük elképzelhetetlen lenne ma a nemzetközi légi közlekedés. Két szervezet, …




